12. 08. 2015

Petr Beneš prozradil časopisu Business Animals své nejvyšší cíle

Je hyperaktivní a podle vlastních slov se obchodníkem už narodil. Ve 14 letech prodával po vyučování knihy po telefonu a v 19 letech založil vlastní firmu. Jak se Petru Benešovi, dnes řediteli jednoho z největších českých provozovatelů internetových portálů, společnosti HyperMedia, podařilo vybudovat takto rozsáhlý byznys? Proč jsou obchodníci v jeho firmě zaměření na čísla a výsledky, jaké jsou trendy v inzerci, co nejzajímavějšího lidé prodávali a jakou podobu má podle jeho představ vrchol, na který míří? O tom všem se rozvyprávěl pro Business Animals.

 

Petr Beneš, 31 let
Společnost: HyperMedia
Pozice: Zakladatel
Společnost HyperMedia aktuálně hledá schopné obchodníky do onlinu!
Petře, vy toho máte ve svém věku na kontě opravdu hodně. HyperMedia je vaší druhou firmou a dnes má 2,6 milionů reálných uživatelů měsíčně, 33 projektů v Česku a dalších 30 v zahraničí. Jak jste to vše stihl?

Já jsem s obchodem začínal poměrně brzo, už ve 14 letech jsem prodával brigádně knihy ve firmě Telemarketing Prague (v současné době Comdata), kde jsem byl 2,5 roku.

S obchodem jsem naplno začal ve 14 letech, po telefonu to na hlase nepoznají
Vy jste s obchodem začal už ve 14 letech?!

Já jsem byl vždycky docela hyperaktivní a musel se nějak realizovat. (smích) Byl jsem tam načerno. Ve škole jsem končil ve 2 hodiny, běžel jsem na brigádu, tam jsem byl do 9, o víkendu dvanáctky. Dělal jsem i 100 telefonátů za den. Ale bavilo mě to, byl jsem extrémně soutěživý. Na dveře se vždycky psala jména prvních tří nejlepších prodejců a já jsem musel být mezi nimi.

Jak dlouhá cesta byla odtud až k vlastní úspěšné firmě?

Pak jsem působil ještě v několika firmách, až jsem si v 19 založil vlastní – Hypercomp, se kterou jsem po roce úspěšně zkrachoval. HyperInzerce byl takový náš vedlejší projekt s kolegou, který je můj pravý opak – technický génius, zatímco já jsem spíš na obchod a marketing. Trefili jsme to správné období a také jsme měli štěstí na lidi. Inzertní portál, kde může člověk prodat cokoliv, od auta až po zvířata, tady chyběl. Následovaly další portály jako AdresářFirem, HyperReality, KatalogMobilů, KatalogNotebooků… Jiné projekty jsme odkupovali a firma postupně bobtnala. Dnes je nás i s externisty 140 lidí, z toho 44 obchodníků, a od září budeme přibírat dalších asi 40 zaměstnanců.

Trend nahrává inzerci. Lidé nemají čas přihazovat na Aukro
Zajímá vůbec Čechy možnost prodávat něco přes portály?

Právě že inzertní portály zažívají velký boom. Dřív lidi zajímalo, jak nakupovat co nejlevněji přes aukční portály – třeba takové Aukro mělo v roce 2012 návštěvnost 1,7 mil. reálných uživatelů, letos v červnu to bylo již jen 860 000. Lidé mají čím dál méně času, nechce se jim čekat a přihazovat, proto dávají věci na inzertní portály. S tím také souvisí trend, že nakupujeme neustále nové spotřební zboží a těch starých modelů se potřebujeme zbavovat.

Co třeba inzerujeme? Jde tam vypozorovat nějaké trendy?

Hodně elektroniku a nábytek. Z trendů: víc fotíme inzeráty a přidáváme je přes mobily a tablety, více nahráváme videa, ale segmenty rostou téměř všechny, což je i díky tomu, že roste počet zboží.

Co nejkurióznějšího se u vás objevilo?

My máme různé zahraniční verze portálu HyperInzerce, třeba rumunskou, arménskou a v dalších východních státech, a tam je celkem běžné, že lidé inzerují kokain, zbraně, děti…

To asi není úplně legální. Jak to řešíte?

Tyto inzeráty neschvalujeme, zamítáme a hlásíme na daný orgán. Je to dost komplikované a vyvíjíme systém, který toto zjednoduší.

U nás to asi takový hardcore není. Jaká největší kuriozita „jela“ v Česku?

Panenství za 15 tisíc Kč. Vtipné bylo, že se inzerát objevoval opakovaně. (smích)

Schopný obchodník si u nás vydělá 80–130 000 Kč měsíčně
Tenhle obor je hodně o číslech. Jak to máte se čteností?

Jsme v nejúspěšnější desítce provozovatelů portálů. Návštěvnost podle NetMonitoru je 2,6 milionů reálných uživatelů měsíčně.  My se za těch 12 let, co se na trhu pohybujeme, naučili jít hodně do hloubky (přesouváme se k počítači, kde nám Petr ukazuje všemožné tabulky). Sledujeme a analyzujeme všechno, jak v jednotlivých segmentech obchodu u nás (kdo je v jakém segmentu úspěšný, jací lidé jsou oslovováni), tak z hlediska výsledků, které přinášíme našim klientům.

Vy jste známý tím, že jste v terénu se svými lidmi, nemáte takový ten manažerský odstup. Co vidíte u dnešních obchodníků? Jsou pořád motivovaní, nebo polevují?

Obchodníky musíte mít pod neustálou zdravou mírou stresu. Když má obchodník velký úspěch, má tendence polevovat, my se je snažíme motivovat a vybičovat k dalším úspěchům. My jsme u nás hodně na výkon a na čísla, takže logicky ta práce bude lákat lidi, kteří jsou draví, energičtí a také loajální. Máme spoustu obchodníků, kteří jsou u nás třeba 8–9 let, u nás je obecně kariérní struktura dobře zpracovaná a umožňuje těm schopným vydrat se nahoru. Motivace řešíme už na prvních pohovorech a koučujeme ji dlouhodobě.

Kolik si nejlepší obchodník u vás vydělá?

Mezi 80 000 a 130 000 Kč měsíčně. Šikovný člověk si klidně na taková čísla sáhne do roka, ale je to individuální. Všechno je o vůli.

Když obchodník nastoupí, co bude prodávat? Nějaký určitý segment?

Máme 2 obchodní divize, jedna divize se věnuje určitému segmentu byznysu, například pobytům. Tam máte na starosti tu kategorii nebo třeba město. Ve druhé divizi jsou lidi, kteří dělají jen HyperInzerci nebo jen TopRecepty nebo jen auta, reality atd. Čím je člověk déle ve firmě, naučí se více produktů a po pár letech jich může nabízet více.

 

Spokojený budu až ve Forbes žebříčku 50 nejbohatších lidí světa (smích)
Vy jste říkal, že jste začínal ve 14 letech. Co vás po celou tu dobu hnalo? Neřešil jste třeba, že vaši spolužáci se v tomto věku věnují úplně jiným věcem…

Neměl jsem peníze. To, že jsem musel začít pracovat, bylo nedobrovolně – mně totiž ukradli hodně drahý telefon, který jsem si půjčil od kamaráda. A jelikož nejsem z bohaté rodiny, musel jsem si najít brigádu, abych mu ho mohl splatit. Mojí největší motivací v té době byly peníze a úspěch a to mi vydrželo doteď. Já jsem držák s obrovskou vůlí, do něčeho se kousnu a klidně roky jen jedu a nepovolím. Třeba teď u sebe vidím mezery v jazykové vybavenosti, na škole jsem se učil němčinu, ale jak jsem byl hyperaktivní, tak mě často vyhazovali za dveře. (smích) Nyní proto piluju špičkovou obchodní angličtinu.

A co je ten cíl, ke kterému směřujete?

Jsme teprve na začátku. Já až budu Forbesem zařazen mezi 50 nejbohatších lidí světa (smích), HyperMedia budou celosvětově úspěšná firma v minimálně 110 zemích světa a přesáhneme první miliardu obratu ročně, tak si řeknu „dobré, to jsme v polovině“.

Text: Pavla Lokajová